onsdag 14 maj 2008

Kan vi snacka om saken?


Messade lite med Capitano om Henkes återuppståndelse i landslaget. Vi är inte hundra procent överens där vi sitter som skuggkaptener.
På plus-sidan:
Visst, han har varit (är?) en av våra bästa. Han är cool som få. Han har en bra säsong i HIF. Han är inte speciellt osams med någon i landslaget.
Men:
Han är nästa fyrtio år. Spelade sitt första mästerskap för - herre gud - fjorton år sedan! Han har inte spelat i kvalet. Han har en bra säsong i ALLSVENSKAN. Och i ärlighetens namn: Var inte Henke och Zlatan en riktigt, riktigt usel anfallsduo i VM?

Möjligen är det väl tänkt att Henke ska ramla tillbaks lite mot mittfältet, men ändå...

Man borde vara glad men jag blir mest nervös.

/Stambecco

6 kommentarer:

Anonym sa...

Amen Teddy Lusic (orkar inte kolla hur det stavas) som ba: Nä ni sa till för sent nu hinner jag inte fundera klart på om jag vill vara med.
Eh är inte fotboll hans jobb? Och vad är det han ska göra i stället, rensa hängrännorna och vända på flintasteken? Please.

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Njae, jag tror att alla höjer sig bara genom att han är med. Som f.ö. är 36 år, det är noggrannt med det där, eller hur? ;–) OCH, vem ville du ha istället, inte KFF:s målspottare Patrik Ingelsten hoppas jag? Jag tror att han som sagt blir bäst om han spetsar mitten istället, bakom Elmander och Z, men framför Svensson.

Lucic (det ska vara en sån där böj ovanför det första c:et) kan sätta sig i samma båt som hockeyproffsen, som tackade nej, och helt enkelt dra åt fanders. Dessutom har i princip alla lag han varit med i åkt ur respektive serier.

/C

Plast sa...

I stället?
Rosenberg har gjort sjukt bra ifrån sig i Bremen, Honom vill jag ha i en startelva. Han har kaxat till sig rejält, tycker jag.

Sedan undrar man ju:
Hur är det med Andreas "1-8" Isaksson?
När rörde Linderoth en boll senast?
Daniel dominerar inte ens mittfältet mot Trelleborg?
Zlatan är faktiskt skadad?
Alexandersson är väl konstant skadad?

Rutin och allt det där. Men det var den rutinerade som brände straffen mot Tyskland i åttondelen och sa tack och bock till VM... (och sedan tack och bock till landslaget under hela den trista mellanperioden med kval och träningsläger och sådant. Blir verkligen alla bättre när han kommer glidande in lagom till festen? Totti brukar komma undan med sådant. Men va fan, det är ju Totti!)

Visst har vi orsak att vara nervösa.

Och Grekland har ett ruggigt fint landslag.

/Stambecco

Anonym sa...

För att jämföra med hockey:
Gick inte Svärje och vann guld när Börje Salming hoppade in som 40-åring och gjorde sina sista landskamper? Han kom som en go' gubbe, lugn och överrutinerad. Han var inte särskilt snabb men ingen överlistade honom för att han hade sett och varit med om varje fint och passningssituation som finns på detta klot några hundratal gånger....

Jämförelsen haltar förvisso. Det inser jag men Henke har varit strålande på sistone. Jag hoppas bara att Lagerbäck klarar av att bryta sin vana att alltid spela med sina favoriter vare sig de presterar eller inte.

/r

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Mackan är med i truppen i alla fall. Och visst finns det stor anledning till oro, där håller jag med på alla dina punkter. Plus att man heller inte kan hoppas eller tro att Ljungberg håller särskilt länge.

Henke har varit bra mot slutet som sagt, dessutom tror jag även han höjer sig när det blir riktigt allvar OCH att alla andra i alla lag vet vem han är (därvidlag tror jag liknelsen med Salming kan vara relevant), han kommer att dra på sig duktigt med bevakning.

Och en straff kan vem som helst bränna, t.o.m. jag, och Totti!

/C

Plast sa...

ALLA jämförelser med hockey betraktas som blasfemi

;-)