söndag 4 maj 2008

Fortsatt Ful



Medan skammens rodnad sakta mattas, medan giftet verkar och förnekelsens beska viker för sanningens sälta:
Inga tröjor från Portland kommer att beställas i CKRM:s namn.

Förkaringen är enkel - och Alm har veckans guldstjärna för att han höll huvudet kallt när vi andra sveptes med av köpiver och fåfänga: Merlino-ullen produceras under vidriga förhållanden i där man i princip skär bort halva röven på lammen - utan någon som helst bedövning - för att bli av med någon slags inälvsmask. Tv:s Kalla Fakta visade tydligen ett reportage om det tidigare i våras.

Inga Portland-tröjor alltså, men vi söker vidare efter alternativ. Ska det vara någon poäng med att vara snügg ska man ju kunna vistas bland folk utan att skämmas. Eller åtminstone kunna se sig själv i spegeln.

Däremot går det idag ett brev till Portland där jag berättar varför vi inte fullföljer beställningen. Kanske berättar de det i sin tur till sin ull-leverantör, som i sn tur...

/Stambecco

5 kommentarer:

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Ett beslut hela klubben naturigtvis står bakom. Låt oss cykla oss snygga istället, dock inte idag, det blev alldeles för sent igår ;–(

Och som sagt, ett stort tack till Anders som uppmärksammade oss på saken.

/Capitano

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

… förlåt, GJORDE OSS UPPMÄRKSAMMA PÅ SAKEN, ska det vara ;–)

/C

Anonym sa...

Fortsatt ful men fin i själen... Det är något vi får leva med... Vi får istället försöka hitta någon polyestertröja från någon gammal bortglömd öststatsfabrik som fortfarande puffar på. Röd och gul polyestertråd borde ju ha producerats mycket av enligt sista femårsplanen. Vi kan kanske rentav få ett överblivet lager av hammaren och skäran-tygmärken påsydda...

/r

Anonym sa...

Ja, det äger tyvärr sin riktighet, i alla fall för merinoull från Australien (som det ju faktiskt handlar om i detta fall). På Nya Zeeland har man däremot i högre utsträckning slutat med s.k. mulesing. Bl.a. finns det ull som är märkt enligt Zque http://www.zque.co.nz/

Jag känner inte till någon som gör cykeltröjor av Zque-märkt ull, men i alla fall Smartwool använder den i sina prylar.

/Piccolo

Sånger från nedre botten sa...

Jag resonerar lite om ert beslut, som jag respekterar, i dagens inlägg:

http://sangerfrannedrebotten.blogspot.com/2008/05/problems-so-what-you-gonna-do.html

Och jag betonar än en gång att jag inte har för avsikt att kasta skit på er eller ert beslut, utan det satte igång ett resnonemang kring svårigheten att alltid handla rätt och som jag skriver: "Jag hoppas verkligen att ni hittar några etiskt tillverkade snügga tröjor. Gör ni det beställer jag gärna en.

One Love!