lördag 24 mars 2007

CKRM kommer härmed ut


CYKELKLUBBEN Röda Möllan, [CKRM], blir härmed officiell, m.a.o. kommer vi ut.
Och jag ska försöka förmedla lite bakgrundsfakta – inte helt lätt, men kul.
(OBS! Under strecket återfinns ”HÅRDFAKTA” om klubben.
Dikten nederst är en bonus, håll tillgodo, hepp!)

ALLT BÖRJADE, som en hel del annat, hemma i TV-fåtöljen. Det var sommaren 2004 och jag såg hela Tour de France under drygt två veckor för första gången. Jag fullkomligt trollbands av hela scenariot som på något vis fick mig att tänka på fenomen som Einstürzende Neubaten, Kraftwerk, Joy Division, Kafka, Fassbinder, ja t.o.m. Beckett med sin minimalism – själva det intensiva malandet, det energiska pågåendet, upplevde jag åtminstone som liknande, och kommentatorerna Roberto Vacchi och Anders Adamsson var grymma på att förmedla spänning trots att det hela bara tycktes just pågå i nästan evighet.

DÅ VÄCKTES tanken att det vore intressant att själv prova mer seriös cykling på landsväg. Självfallet då utan de läskiga accessoarerna. Cykelkläder är ju generellt apfula och är man, som jag, medelålders så ser det oftast än värre ut. I vilket fall dröjde det till sommaren därpå innan jag för en tusenlapp köpte min första racer, en begagnad ferrariröd Mustang utan skavanker. Efter första rundan var jag såld. Äntligen ett vettigt sätt att motionera på utan att förstöra knäna genom att jogga eller helt försmäkta av avslagen och sur monotoni, såsom vid simning, längdskidåkning eller äckliga gympass. På en timme kunde jag ta mig nästan tre mil, under en joggingrunda hade jag på samma tid rundat kvarteret två gånger.

GANSKA SNART visade även Knutas intresse för saken och hoj inhandlades, Jando följde därpå, därefter Plast och då hade vi ju faktiskt en liten klunga med vars hjälp vi kunde ta oss flertal mil runt på Skånes landsvägar. Efterhand har nu bättre och nyare hojar inköpts och intresset fördjupats. Några av oss har byggt singelspeedcyklar för att ha något vettigt att köra runt på på stan och vidare har klubben utökats med två nya ryttare, Alm och Kris, och fler är på ingång. Ambitionerna har ökat, tekniken någorlunda finslipats och mot precis alla odds är t.o.m. full cykelmundering numer comme-il-faut på våra – än så länge – ganska slappa gubbkroppar. Och härmed är vi nu alltså även bloggare. Ta mig fan.

TYNGDPUNKTEN kommer naturligtvis att ligga på allt som har med cyklar och cykling att göra. Dock är vi ju alla, som väl har förståtts, mer eller mindre till åren komna och därmed tillkommer ju obönhörligen erfarenheter av både det ena och andra slaget. Alla har t.ex. barn – ja, någon ska t.o.m. bli farfar! (f.ö. ”nonno” på italienska), en del är separerade och lever periodvis ett livfullt och expansivt singelliv, medan andra mysvegeterar i mer stillsamt fasta förhållanden. Vad gäller yrken hittar vi exempelvis en mindre och en mer bemedlad egenföretagare, en kommunanställd med säkerhetsfrågor som specialitet, vilket känns tryggt i klungan, och en animatör med lärarambitioner osv. Härutöver kan som exempel också nämnas att någon i första hand har gotländskt, men även ukrainskt påbrå (se bloggens e-postadress; Popovytch är en högst kapabel proffscyklist just därifrån), någon har uppträtt på Hultsfred iförd klänning (1988), någon tog sin son ur skolan och drog närapå hela jorden runt och ytterligare någon är ett sådant fanatiskt Led Zeppelinfan att den ena sonen faktiskt blivit lik Robert Plant och den andra Jimmy Page…! Allt detta sammantaget, menar jag, torde borga för att vi här också kommer att publicera en hel del både texter, bilder och filmer med helt annat innehåll – ibland kanske tvivelaktigheter eller t.o.m. rena omdömeslösheter, men troligen också tunga analyser och väl avvägda spetsfundigheter vilka kan komma att beröra de mest skilda ämnen. Men detta återstår ju att se.

NÅVÄL, NU är vår blogg öppen. Publicera på ryttare, forca, forca! Härmed är vägen fri och asfalten nylagd och blank!
(Kommentera, komplettera eller kritisera också naturligtvis gärna denna inledande text.)

/Capitano ufficiale di CKRM

……………………………………………………………………………………………

HÅRDFAKTA:
CKRM bildades våren 2006, av Ola Sturesson, Roger Knutas, Peter Jando & Bertil (Plast) Björk. Själva namnet föregicks bl.a. av CK ”Cyklisterna” men bakgrunden till detta kan berättas en annan gång på annat håll. Just ”Röda” Möllan kan tänkas ha med den vänsterorienterade sidan av klubben att göra (”rött alltid rätt”), men det låter jag än så länge vara okommenterat … annars är ju all cykling på sitt sätt ett politiskt statement som jag ser det, åtminstone gentemot idiotisk massbilism. I övrigt tror jag inte att underrubriken: ”Teknisk Cykling i Folkets Anda”, tarvar någon närmare förklaring, möjligen har jag därvidlag fel, återkom i sådana fall gärna om detta.

SOM CYKLISTER kan sägas att truppen kan bidra med både drag- och kampvillighet i kombination med yster entusiasm, men ibland dyker även allmän ovilja och lite tafflig håglöshet upp – således är vi som vilket ProTourlag som helst. Här finns, åtminstone presumtiva, ”bergs-” klättrare, hart när hårdföra asfaltsmalare (vilka känns igen på att blicken oavsett omgivning aldrig lämnar väglaget), samt då och då även inslag av nästan vass spurtfantomism – det senare förekommer dock oftast bara inför utsikten till ett depåstopp eller en avslutande skön middag, se nedan.

KLUBBMEDLEMMARNA präglas i övrigt av viss libertinism; dvs. en slags feblesse för röda viner, med fördel italienska, men även öl, väl tillagade och tilltagna maträtter, gärna pasta, och ”vackra vyer …”. Dock främst EFTER bra utförda motionsrundor (varför dopingpolisen ej behöver göra sig besvär, dessutom har mig veterligen hematocritvärdena aldrig varit särskilt höga [vilket skulle ha antytt bloddoping, EPO], snarare tvärtom – om de ens är mätbara ;–)

……………………………………………………………………………………………

UNA PARTE PICCOLA
DEL POEM DI BICICLETA

Lunga, ben
ben ben ben
lunga lunga lunga
lugn lunga klungan

lungan
tungan
suget suget suget
(luckan)

benen lugnar lungan
lugn din jävel
lungan ljuger
benen suger

– du vinglar!

Inga kommentarer: