torsdag 24 april 2008

Eddie Merckx-fixie

Möt min nya vän i viken. Tack vare teknikgeniet Anders Alm blev den klar idag (och vilken dag sen?). Hans patentlösning på det låsta baknavet är grym: ett schysst sjudelat campanav, skruva dit ett passande drev, typ BMX, fräs ett hål mellan nav och drev, tryck dit en sprint och sätt en låsring utanpå - voalá! Inget sunkigt lim och inte en massa tusenlappar. Mycket hoj för pengarna kan jag lova. (Klicka på bilderna och kolla närmare.) Vi ses på gatan.

/Capitano

Helt OK nytt ”bockastyre” med rätt häng köpt hos cykelhandlaren i Lomma (vid stationen), likaledes clipsen och sadeln.









Helt rak kedjelinje. Så småningom tillkommer min nya guldkedja, även den inhandlad i Lomma. Utväxling 42/16.
























Högflänsat campanav, skruvdrev och låsring.























Sorry, jag måste ha en broms, med halva käften utslagen pga cykelvurpa är det ett faktum.

10 kommentarer:

Jon sa...

Fan va sweet!
Men 42/16 är inte det lite väl lättrampat?

Nu får du ju ta och haka på oss på nån av våra kvällsturer. Annars blir jag besviken..

/Jon, PistaMalmø

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Det är en lätt utväxling, men jag är novis och vill ha koll på läget innan jag ökar (och sätter på guldkedjan). Vad ligger era generella variabler på?

I övrigt är Sheldon Browns hemsida om just fixed den mest genomtänkta av de jag kan hitta. Där kan man hitta precis allt från t.ex. millimetermått mellan olika styrtappar och eventuella mellanlägg till typ. franska styren osv., fram till hur du på ett snyggt sätt stiger av eller på en fixed.
Har du/ni kollat den sajten?

I vilket fall är detr kul och vi ses, självklart är jag/vi med nån kväll.

HOJJA RULES!
/c

Plast sa...

Snygg som tusan (och tack för provturen igår!).
Men med tanke på att du är detaljernas man kan de vara värt att påpeka att guldkedjorna han i Lomma säljer är racingkedjor gjorda för att hoppa mellan växlar. Egenskaper som kan vara rent kontraproduktiva på en fixie...
;-)
/Plast

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Well, du behöver inte oroa dig (eller kanske ändå? Om du har en trackkedja på din Motobecane så har du ett liknande problem om du har kvar originaldrevet fram, ty det är fasat något just för att klara sidledesförflyttning) guldkedjan är från den tid då det endast användes fem kransar bak, den är således ganska tajt ändå. Jag klarar mig nog, och stått på huvudet har jag ju redan gjort ;–)

I övrigt vad gäller utväxling så känner jag att 42/16 är alldeles utmärkt just som insteg, sedermera åker jag kanske till Lomma igen och handlar större, han lär ha precis alla storlekar på framdrev.

/C

Jon sa...

Jag kör 47/17 och är ruskigt nöjd med det.. Började med 47/18 men insåg snabbt att jag toppade den rätt lätt.. 1 steg gjorde faktiskt stor skillnad...
Resten av gänget ligger på liknande utväxling i olika variabler...

Sheldon Brown är/var min/våran mentor... Flera av oss har byggt våra egna hjul och då har mäster Brown varit ovärdelig!

Själv kör jag med trackram, trackBB, tracdrev samt trackkedja(mycket track där), så jag behöver inte oroa mig speciellt mycket om kedjelinjen eftersom allt är anpassat och klart :)

/Jon

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

OK, då skiljer det oss två kuggar fram eftersom en bak motsvarar tre fram …

I vilket fall undrar jag om det inte är stumt och studsigt med trackram? De är ju byggda, liksom ihoppressade och anpassade efter just velodromer som ofta har parkettgolv eller annat hårt och plant underlag, inte direkt som stadsmiljön som är ojämn. Har för mig att Sheldon också nämnt något om detta nånstans, att just 80-talets landsvägsracerhojar är perfekta för ombygge eftersom de är tänkta att användas på vanlig väg som också är ojämn?

/C

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Just det, här var Sheldons text om saken:

/C

Many people think of fixed-gear bikes and track bikes as synonymous, but they aren't

Track bicycles are designed for use on velodromes (bicycle tracks). Some riders do ride them on the road, but they are less than ideal for road use.

Track bicycles are set apart from road bicycles by more than the fact that they have a fixed gear.

Track bicycles do not have brakes. Brakes are un-necessary on tracks, since everybody is moving in the same direction, and none of the other bikes you are riding with can stop any faster than you can. (Most tracks forbid the use of bikes that have brakes, as a safety measure!)

It is possible to fit a brake to some track bikes, but it is often quite difficult, due to the extremely tight frame clearances. Extremely short-reach brakes are needed. Track bike fork blades are usually round instead of oval, as those of a road bike are. This makes them stiffer and more rigid laterally, a good thing for hard out-of-the-saddle sprinting, which can apply considerable side loads. Unfortunately, they are less rigid front-to-back, so if you fit a brake, the fork may flex objectionably when the brake is applied.

The frame geometry of a track bike is also different from that of a road bike. Since tracks don't have bumps or potholes, they are built stiffer, with more upright frame angles. This is good for maneuverability, but causes them to ride harshly on real-world pavement.

In addition, track bikes have very tight tire clearance, since there is no reason to use any but the narrowest tires on the track. This can limit your choices for on-road use.

Track bikes don't have quick-release wheels, making it harder to fix a flat on the road.

Track bikes don't permit the mounting of fenders, limiting their usefulness in sloppy conditions.

Some riders do prefer to ride track bikes on the road, especially those who are or were into track racing, and have become used to the feel of a track bike. Track bike riding has attained cult status in New York City, in particular.

If you're interested in track racing, check out Mike Gladu's "The 'drome" site
Fixed-Gear Road Bicycles

espite the coolness factor of true track bikes, a fixed-gear road bicycle is what I would recommend for the road cyclist in search of the benefits of fixed-gear riding.

This would typically be an older road bike, modified into a fixed-gear machine. Most older "ten-speeds" are good candidates for this sort of modification.

These bikes have the appropriate geometry for comfortable road riding, come with brakes, quick-release wheels, fender clearance, sometimes even water-bottle braze-ons.

You could buy a ready-made fixed-gear road bike, but I have a detailed article on Fixed Gear Conversions that will help you build your own.

Jon sa...

Hehe.. Ska jag vara helt ärlig så valde jag trackram mest för att jag tycker den tighta, aggressiva geometrin är så brutalt överlägset vacker jämfört med den hos en roadram.
Visst kan det vara stötigt,men inte så att det blir direkt obekvämt eller att det stör..
Jag kör som mest några få mil åt gången. Skulle jag köra 10milaturer så skulle jag nog välja roadram(och växlar). Men eftersom jag kör inne i stan för det mesta så tycker jag att en lättmanövrerad trackram passar mig utmärkt...

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Det skulle vara kul att prova. Kanske nästa torsdag? Jag siktar på att hänga med er då.

/C

Martin B sa...

Fint åk!

På min "roadie"-fixie har jag som du, kvar frmadrevet och kör därmed 3/32" på bakdrevet och vanlig racerkedja. Min utvexling är 52/19, körde 52/18 förut men det blev lite tungt att skidda.

Jag kan hålla med om galenskapen att köra velodromram på gatorna men det är alltid roligt att använda saker på sätt som det inte var tänkt. Jag blev också helt såld på tjusningen med trackramar, efter att man har provat så känns landsvägsracern sjukt tung! Så jag kunde inte hålla fingrarna borta från en keirinram som snart är på väg. Men ska man ligga och trampa långa streckor är det ju förstås bara dumt med en trackram.

Grymt att du hänger med på torsdag. Sätt på lampor, det brukar bli en del oupplysta sträckor.

/Martin, Pista Malmø