onsdag 9 april 2008

Cykelkunnande

Det finns hela tiden nya saker att lära runt cykling och cyklar. Nu senast var det Jozef, på JZ Mek, som vi bloggade om den 25 mars, som dels visade att måttet på bra däck mäts i TPI, Thread Per Inch, där ett däck med t.ex. 300 TPI är ett suveränt däck.

En annan sak han påpekade var att det är lätt att se hur pass van cyklist man är beroende på hur mycket man använder växlarna. De ska hela tiden anpassas efter väglag, vind osv. Du bör alltså i princip växla hela tiden, men framförallt bör du växla ner ordentligt när det går uppför. ”Man ser alltför ofta hur ovana cyklister ligger på alldeles för tunga växlar när de ska över backkrön, växlarna finns där för att de ska användas”, berättade han.

Dessutom är det lätt att se om du är novis bara genom att kolla om du har ventilskruven och plasthatten ditskruvad på hjulet. NO! NO! NO!
De fyller ingen funktion på racerventiler helt enkelt. (Med andra ord, onödig vikt ;–)

/Capitano

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på er!

Trevlig blogg och trevlig klubb verkar det som. Jag hittade just hit. Ni verkar ha en bra inställning. Vi ses säkert i nåt sammanhang.

Jonatan Sahlin,
Konstnärlig ledare för Komet Club Rouleur

PS. Jag har självklart inga hattar på mina ventiler.

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Hej och Tack!

Välkommen att kommentera när du vill.

MVH
/Capitano

pean sa...

Åh fan.. jag ska genast skruva av min ballast och börja växla utav helvete. Non stop gear shift. Drop it.

slider sa...

Kör just nu slut på ett par ryska tubdäck på Lunds gatstenar. Finns inte ens gängor på ventilerna, och alltså inte heller ventilhattar -så skiljde sovjeterna agnarna från vetet. Lite kyrillisk text + Made in USSR, och naturligtvis en totalt obegriplig uppgift om tubstorlek!

Köpte på mig hjulen inklusive tuber i anslutning till en vunnen stålram på Tradera - mina drömmars cykel, en Chesini X Uno. Columbus SL/SP/Aero-rör, (ganska säkert) från 1985.