onsdag 2 maj 2007

...upp trälar!


Man kan fira Valborg och Första Maj på olika vis. I många år söp jag mig full på Valborg och gick i demonstrationståg på 1:a maj. sådant gör jag inte längre. inte för att min håg till vin svalnat. inte heller för att mina politiska sympatier i någon högre grad flyttats. Men tok-fyllan, liksom demonstrationen, är en bureskt överspelad gest. Det intellektuella innehållet i några hundra eller tusen människors skyltbärande promenad är försumbart. Den sista vinaren halv fyra på morgonen ett hån mot hårt arbetande vinmakare.
Och var jag inte övertygad innan är jag det efter denna helg i Berlin. Redan vid frukost på valborgsmorgonen började polisen spärra av mitt kvarter, innan solen gått ner var man fem tusen man runt Boxhagner Platz där demonstrationerna, punkfesten och slagsmållen skulle avhandlas under natten. Vi räknade till femtio piketer. Plus trettio till på bron över till Kreuzberg. Och en helikopter som ständigt hovrade över taken. Militären byggde belysningstorn i alla gathörn för att kunna skapa dagsljus när så krävdes. Utländska butiksägare bommade igen.
Bill och jag hyrde cyklar, cruisade stan på dan och sedan på klubb i Kreutzberg på natten och såg Christian Kjellvandet och Logh! Och så försiktigt hem mellan kravall-poliser, träskpunkare och neo-nassar från öst.
Nattens skörd: 119 arresterade. 15 skadade poliser (tyska media rapporterar inte om antalet skadade "ligister"). Och en stank av piss, Berliner och testosteron. Fylla och politik.

1 kommentar:

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Med tanke på våra honnörsord (Kamratskap-Kadens-Kravaller) tycks det mig som om klubben borde varit på plats. Nästa år?

/C