torsdag 31 maj 2007

Försommarspaning: Rosé & My Bloody Valentine...


Jag har blivit bjuden på rosévin av vänner i år. Jag själv har köpt rosévin på systemet alldeles nyligen (för första gången på femton år). Timbuktu dricker rosé på Debaser just nu.

CKRM:s första försommarspaning går ut på: Rosé är den stora sommartrenden!
Retsina brukar höra sommaren till men i år är det kanske rosé som gäller... Köp en flaska och testa. Vad säger ni?

My Bloody Valentine, plattan Loveless, passar i vilket fall som helst utmärkt till sommar, rosé, avslagen öl, ramlösa, retsina och falafel...

/r

8 kommentarer:

Anonym sa...

Amanda och jag körde ett riktigt rosé-race när vi var i Paris för ett par veckor sedan. Det var helt rätt där och då och jag kunde inte låta bli att testa på hemmaplan också. ibland har sådant där en tendens att bli fel i fel miljö. Men det gick faktisk utmärkt.
Minnen av ungdomens felval verkar ha suddats ut...
Rosé it is.
/Plast

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Jag backar. Det är ju varken rött eller vitt. Fast det är klart, på tu man hand i linnekostym med stråhatt i en syrénberså …

/c

Anonym sa...

Haha, här snackar vi om en polariserad världsbild: Antingen är det vitt eller så är det svart. Eller möjligen rött då... Ja, Malmö är kanske tredje rikets största stad trots allt...;-)

Nej, rosé kommer nog att vinna mark. I synnerhet nu när det knappt går att få tag i Restsina på ett vanligt systembolag. Nu när värmen har kommit ska jag passa på att prova med lite gröna och pärlande viner också. Kanske hittar man en sommarhit..? Håller med Plast; minnena av alla gjorda misstag verkar som bortblåsta när sommaren och värmen kommer. Och då inte bara vad gäller vinval...

/r

Plast sa...

Asså Capitano, rent tekniskt är väl rosé ett vitt vin om man säger så. Fast lite skaldelar har fått hänga med i tillverkningen.

Men visst, man kan fundera på varför man ryggar lite? jag antar att priset har en viss betydelse. Inte som när man ryggar för de nya ölpriserna på Möllan utan lite tvärt om. Som jag kom ihåg det fanns det väl till för ett par år sedan inte ett rosé över femtio spänn (känns det igen retsina-lovers?), men det har ju till min förvåning blivit mycket bättre.

Sedan har vi ju det här med färgen... Lite "knapsu" som man säger i Tornedalen. Jag vet inte vad man säger på Rasmusgatan. Å andra sidan, tänker jag, att ska man vara intresserad av tävlings-cykling är det ju en stor fördel - för att inte säga förutsättning - att man är färgblind. Ju.
/
Plast

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

På Rasmusgatan säger man tvi, tvi, tvi på romska, albanska, arabiska, serbokratiska och etiopiska och sedan rullar man en joint. Själv nöjer jag mig som sagt med rött (polariserad världsbild eller inte), möjligen ett litet glas vitt med is en asvarm sommarkväll – dock endast i damsällskap …

/c

Plast sa...

Det är okey, Ola.
Du gillar ju mat som man preparerar med bandsåg också...
;-)

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Jep, bandsåg är också underskattat i matlagningssammanhang.

/c

Anonym sa...

testkommentar för att kolla en grej

/r