söndag 28 september 2008

VM -08

I dag tog italienaren Alessandro Ballan guldet i en makalöst spännande avslutning av linjeloppet i Varese. Och jag har en teori om att det var iscensatt av Paolo Bettini. Efter ett antal händelsefattiga timmar tror jag att Bettini kände att med den bevakning han hade, främst av spanjorerna, så skulle han aldrig fixa guld tredje året i rad, därför började han så smått tokköra med den ena konstiga attacken efter den andra för att få konkurrenterna att tro att han var i kalasform. På så sätt blev bevakningen av honom ännu mer märkbar och därmed öppnade han upp för sina lagkamrater när de mot slutet gick i väg i utbrytning. Det var inte bara Ballan utan också Cunego, som blev tvåa, samt Rebellin som slutade fyra som så småningom drog iväg i en klunga på tolv cyklister där även Gotland Lövkvist satt med och gjorde spänningen närmast gastkramande - och spanjorerna hade då bara Rodriguez med, resten, Valverde och Freire, satt kvar nere i storklungan och bevakade en alltmer leende Bettini. Man hade dessförrinnan också kunnat se honom vid flertal tillfällen vara nere och ivrigt diskutera med sportchefen i följebilen, jag tror det var då han lade upp strategin. Inte så att han inte hade lust att vinna, det är jag övertygad om att han ville, men jag tror han kände att det inte skulle gå och därför ville han göra allt för att få till en italiensk seger på hemmaplan.

Glädjande nog tog dansken Matti Breschel tredjeplatsen och Lövkvist, som kämpade nått otroligt trots förkylning, hängde med i utbrytningen och kunde ta en tolfteplats.

/Capitano

Gotland

2 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt trevlig blogg ni har! Jag gillar att ni gör lite reportage som t ex om velodromen i Trelleborg som det nog inte är många som känner till! Keep up the good work!
//Hjulben.wordpress.com

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Tack, det är alltid lika kul med kommentarer, speciellt från de man kanske inte känner. Kämpa på själv!

/C