torsdag 4 september 2008

Peter S:s SS


Vännen Peter är mitt i bygget av sin första SS och jag kan inte undanhålla er en bild av bygget. Det värsta har han klarat av:
"Hallå, vet du hur fan jag får bort gaffeln från ramen, jag har lossat allt?"
"Du har verkligen lossat allt?"
"Jepp"
"Och den lossnar inte?"
"Nix"
"Och du har testat med våld?"
"Yes, Sir!"
"Riktigt mycket våld?"
"Övervåld, typ..."
"Okey, då gör vi så här: testa med lite mer våld."
"Tack för rådet."
"Det var så lite så! Hej."
"Eller hur..."

Nu är det mest snyggeriet kvar.
Grattis Peter!

/
Stambecco

6 kommentarer:

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Kul. Men varför står cykeln i, vad som tycks vara, en dansa-balett-lokal? ;–)

Och sadeln bör han nog uppdatera något.
Annars ser den trevlig ut.

/C

Anonym sa...

När cykelns ägare också är dansproducent så är det lätt hänt att hojen hamnar i repstudion.

Sadeln skall bytas. Vill egentligen ha Plasts Ideale eller möjligtvis en Brooks, men har nu istället valt en röd 80-talssadel och sedan röd styrlinda. Till våren ska den lackas och få rostfri kedja.

/Danscyklista

Anonym sa...

Jo och angående övervåldet.

Jag hade ett bekymmer eftersom styrstammen satt fast men en konstig plastmuff som gjorde att det glappade. Lyckades hitta en annan Motobecane på Blocket för 100 pix och fick därmed lite reservdelar. Tyvärr kunde jag inte skilja styrstam och gaffelrör. När jag sedan skulla använda lite mer våld än övervåld (allt enligt råd från Plast)så krökte jag hela gaffeln!! Lösningen blev då alla cykelkirurgers bästa vän, vinkelslipen! Kvar har jag nu en ganska stor Motobecaneram (63-64 cm) som jag får se vad det kan bli.

Men tack för benäget bistånd/tips och hjul från ckrm-medborgare Stambecco.

/Danscyklista

u sa...

Snyggt bygge! Gillar låsningen till sadelstolpen helskarp (fast det är väl original?)! Ny sadel och så kan jag förstå men inte omlackning. Nu har jag ju inte sett hojen på nära håll men jag är ju svag för cyklar med patina...

Anonym sa...

SS = Singel speed, dvs allt utan växlar. Menar ni på allvar att ni har byggt en cykel med frihjulskrans och inga bromsar? Hur i helvete har ni tänkt att får stopp på åket?

Eller menar ni FIXED GEAR, måhända?

I vilket fall finns det inget radikalt med "fixed gear". Fixed gear = iditoter som kopierar idioter som kopierar cykelbud i USA.

dvs garanterat någon intelligensbefriad medeklassunge som gått på RMI Berghs eller motsvarande och jobbar med reklam eller "kommunikation" == HIPSTER.

fixed gear är CANCER

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Well, som sagt

du reagerar precis som man gjorde på 70-talet gällande skateboarding eller ”videovåld”, dvs. allt nytt som man inte känner till är farligt, hu! Eller känner du dig bara generellt utanför? Ingen av oss ber om att de som inte vill cykla singelspeed (en racercykel utan växlar med en eller två fysiska bromsar med frihjul, dvs du håller in bromshandtaget för att få stopp på cykeln) ska göra det, det är helt frivilligt.

Att du anser fixed vara för idioter är ok, i sådana fall tillhör jag hellre dem, än fördomsfulla apor som du som uttalar sig om saker det inte vet ett smack om.

Lev väl.
/C