fredag 4 september 2009

100


Med tanke på den ruggigt dramatiska vurpan Rog var med om (se härunder) och alla jobbiga vibbar sådant väcker till liv hos oss cyklister så kanske det vore på sin plats att helt stillsamt gå på föredrag? Nämligen det som handlar om Giro d'Italia:s hundraårsjubileum som ju inföll i år. Det är nästa onsdag den 16 september kl 18.30 i Teknikens och Sjöfartens hus. Malmö muséer arrangerar och förutom en binge journalister kommer självaste Gösta Fåglum Pettersson, som ju är den enda svenska girovinnaren nånsin (1971)! En visning av Girocykel (?) utlovas bl.a. Endast 60 spänn.

/Capitano

7 kommentarer:

Snarkus sa...

synd att det krockar med onsdagsspurten!

piccolo sa...

Jag tänker gå och hoppas att jag träffar en och annan CKRM-typ där.

/Piccolo

Plast sa...

Skulle ju ha varit skoj, men jag är i Norrland denna vecka...

/Stambecco

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Åtminstone jag och Il gigante Verde (Anders)
dyker upp.

Ses.

/C

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Förresten, kom i god tid, risken är faktiskt stor att det blir fullt.

/C

Anonym sa...

Jag trodde det var förra veckan så jag har bokat in en annan grej ikväll. Får kolla om det går att ändra.

/r

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Il gigante verde, Anders, som ju jobbar på Malmö muséer ringde nyss och berättade att Fåglum inte kan komma ikväll ety han har blivit ormbiten!!!
(Och jag har ingen aning om vad jag ska säga om det.)

Här är upplägget annars enligt Kalendariet:
Journalisten Ulf R Johansson i Malmö står för introduktionen. Därefter ger Thure Pettersson från Tyresö, som följt och skildrat Girot för Sveriges Radio i ett 20-tal upplagor, historik och återblickar.
Ett speciellt skånskt perspektiv på cykelsporten ger skaparen av Ringsjön Runt - Sten Fristedt, Malmö. Ordföranden i Skånes Cykelförbund, Rolf Johansson kommer därefter bland annat att demonstrera en girocykel. Närvarande under kvällen är också cykellegendaren Gösta Fåglum Pettersson, som vann Girot 1971 (men som sagt INTE).

/C