söndag 29 mars 2009

Ziti (al forno)


Allt sedan min feblesse för cykling uppkom, och då främst för cyklar och detaljer av italiensk härkomst (shimano går bort), har jag lite infantilt alltmer intresserat mig för det mesta just därifrån. Och under några svåra vintermånader såg jag bl.a. därför alla avsnitt av Sopranos, en TV-serie som förutom att den generellt är fantastiskt bra också innehåller en jävla massa mat, det äts konstant. Och en rätt som ständigt återkommer är Ziti, en pastadish som jag nyligen kom över receptet på. Nu har jag testat och det var helt enkelt magnifikt, prova själv. Detta behövs:
Mozzarella
Ricotta
Parmesan
Tomatkross
1 lök
Spaghetti
Köttbullar, hemgjorda

Stek köttbullarna lätt
Koka pastan al dente
Gör en tomatsås
riv 2 dl parmesan

Lägg hälften av pastan i en ugnssäker form
På med tärnad mozzarella, ricotta, parmesan och köttbullar
Häll över hälften av tomatsåsen
På med resten av spaghettin och såsen
Riv lite extra parmesan över toppen
Täck med folie
I ugn 175° ca 40 min

Vill ni ha ytterligare tips på italienskt käk så kan ni testa Stambeccos ruskigt goda Carbonara och det receptet finns här.

/Capitano

3 kommentarer:

Plast sa...

Jaha, då blev man hungrig igen då. Tack som fan...
;-)

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

God mat mår man bara bra av, hur mycket som helst. Det ”knullar i munnen” som man plägar säga här.

/C

Plast sa...

Helt rätt. Dessvärre även lite rundlagd om man som jag i proncip har träningsförbud. Men va fan, jag börjar väl dieten nästa vecka i stället ( så då gäller det att bulka!).