tisdag 6 oktober 2009

Samarrangera global fest & cykeldag 24/10?


Den 24:e oktober är det "Day of Action" för klimatet över hela jordklotet.
Läs mer på: http://www.350.org/

I Lund ska man göra sånt som man gör i Lund, typ lyssna på hurtiga tal och körsång, innan man man sätter sig på cykeln och cyklar mot Malmö. Målet är Stortorget i Malmö där någon slags manifestation kommer att ske.
http://www.350.org/node/6070

Samtidigt på Värnhemstorget i Malmö finns det ett gäng (hippies?) som ska dekorera sina cyklar med blommor och bin och sedan cykla runt i stan för att möta upp lundaborna på Stortorget.
http://www.350.org/node/7591

Jag var nyss på ett klimatmöte inför COP15 i Köpenhamn och träffade en kille, Johannes, från MoCK. Vi pratade om att samarrangera något, med flera klubbar, den 24:e oktober. Idén är helt enkelt att vi alla samlar släkt och vänner för att sedan cykla i familjetakt och möta upp lundaborna ungefär halvvägs och sedan vända tillbaka med dem till Malmö.

Mitt förslag är att vi gör det på ett lite mer wienervals-punkigt vis (alla som varit på sexdagars i Berlin vet vad det handlar om; tiotusen människor, alla med en promillehalt över två, visslar visselpipa i wienervalstakt... Någorlunda samtidigt...)

Jag kan låna in en ordentlig flaktransportcykel där vi får plats med en ordentlig bergsprängare (om nån ännu har en sån) och lite annat. Alla tar med sig de visselpipor, tutor och ringklockor som man har hemma.

Samling på förslagsvis S:t Knuts torg kl 10. Avfärd kl 11. Förbi Möllan där kommersen är i full gång, vidare ner mot stan en runda, sedan ut mot Värnhemstorget där vi plockar upp de hippies som fortfarande kan stå och som vill cykla mot Lund. Mot Lund under musik och glam i sakta mak tills vi möter lundaborna någonstans på vägen då vi omfamnar dem med den kärlek och kultur de bevisligen saknar (hämmm, nån som hört nåt om nån kulturhuvudstad? *host host*)...

Vad tror ni, vänner och Malmös hårdaste mjuka vackra cykelklubbar? Pista, Solde, Äpplets? Och cykeloriginalen från MoCK?
Har jag missat någon?

Vad säger ni om ett samarrangemang? Kommentera nedan!

Jag kan sätta ihop en flyer (har ju redan skrivit allt som behöver skrivas).

Vi skulle ju dessutom kunna se till att ha en riktig cykelklubbsfest i Malmö på kvällen. Det vore schysst och på tiden tycker i alla fall jag...!



/compagno

10 kommentarer:

Pontus sa...

Pontus är på!

Pontus är till och med fett på!

Plast sa...

Ack detta infantila lundahat...
Men är jag i krokarna är det klart att jag är på. Med visselpipa. Några blommor i cykelkorgen kommer det däremot inte att bli frågan om.

/Stambecco

Anonym sa...

Nej, jag känner inget hat till Lund. Finns ingen anledning till att hata Lund eller nåt annat för den delen. Jag känner bara kärlek. Till alla. På hela jordklotet. Alltid. Får det lov att vara en blomma?

/r

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Well, jag älskar Lund ännu mer, faktiskt älskar jag Lund så mycket att jag anser att Malmös storhet BYGGER på att Lund är vad det är ...

/C

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

... och självfallet cyklar jag,

/C

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

... dock utan visselpipa, snarare med örpluggar.

/C

Plast sa...

Hehehe...
Storebror behöver en lillasyster för att manifestera sin (ehh...host, host..) "Storhet".
Well, well.

;-)

Anonym sa...

Nja, för min del handlar det inte heller om något storebrorskomplex eller att manifestera någon storhet. Som icke-malmoit och icke-skåning har jag svårt att alls förstå de gigantiska mentala avstånden som finns på de korta geografiska avstånden i Skåne.

Men man kan ju alltid driva med det... (Vilket var min mening från början om det nu inte framgått vid det här laget...)

/r

;-)

Plast sa...

körleksgnabb..
puss

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Som sagt, pure love.

/C