fredag 15 februari 2008

Vad fan är grejen?

Öppet brev till Värnhem:

Dricker ni träsprit till frukost? Hatar ni era medmänniskor? Eller ska jag ta det personligen?

Jag har cyklat hela mitt långa liv. För skojs skull och som pendling, som träning och som sparbössa. Till jobbet och krogen och gymet och dagis och bara rätt ut på landet ibland. Och på alla dessa hundratals mil har jag bara varit med om en handfull incidenter. Och av denna handfull har en ansenlig del, närmare bestämt en majoritet, skett på Värnhem i den av Gud älskade och beskyddade staden Malmö.
Vad fan handlar det om? Inte ens på den beryktade Bergsgatan med sina svarta, tyska, nystulna bilar hittar man en så illvillig attityd som på skot-oplarnas Värnhem.

Bilar kör ut rätt i cyklelbanan, bilar byter fil en halvmeter framför en, bilar prejar in en i refuger...

Senast igår, efter en träningsrunda; cruisar in mot stan, saktar in i väntan på grönt i korsningen och när det slår om trampar vi oss ut i vägen. Jag och några vardagscyklister. Och vad händer? En tokjävel ställer sig på gasen och gör en högersväng rakt emot oss. Bara alla tänkbara bromsar och tvärställ räddar mig från en flygtur. Jag punkar givetvis bakdäcket i den manövern och sekunderna senare står vi där; en liten grupp häpna hjärtklappare ser bilen försvinna i horisonten... Varför, Värnhem? Varför? Det finns ju ett LaserDome i kvarteren. Ta ut ert skit där, puckon!

/
Arga Gubben

2 kommentarer:

hogstasovjet@ckrm.nu sa...

Rövhål, stan är full av rövhål…
(Melodi R. Broberg)

ALLA från Malmö torde vid det här laget ha en vidrig trafikhistoria att komma med. Oftast med en BMW involverad, eller hur?

En är ju den om damen som i korsningen Föreningsg.-Amiralsg. blir nermejad av en dylik, varpå killen hoppar ur bilen och helt enkelt också ger henne en fetsmäll i ansiktet, därefter kör han bara därifrån.

Själv skulle min son och jag gå över det övervakade övergångsstället vid hans fritids, vi väntar tills det blir grön gubbe, varpå vi tar ett steg ut i gatan, då beslutar sig en av dessa idiotapor, som står lite längre bak i bilkön, att skita i att det är rött, slänger i ettan och ger full gas rätt mot oss.

Det är synd att BMW, som ju är en schysst bil, fått en sådan hype bland stans största rövhål – ty det är ett faktum, sätter du dig bakom ratten på en sådan så har du per automatik stämpeln IDIOT i pannan.

/c

Anonym sa...

Ovanstående inkluderar ofta även förare av Mercedes. Om det är en schysst bil låter jag vara osagt...

P.